Jak prodat diamant. Jedna z nejkontroverznějších otázek, na kterou se klienti rádi ptají a prodejci neradi odpovídají. Svým klientům na rovinu říkám, že záleží na mnoha okolnostech a jednoznačná odpověď neexistuje. Při splnění určitých podmínek může být prodej rychlý a ziskový. Většina prodejů však končí komplikacemi, ztrátou financí a důvěry v diamanty a drahé kameny. Jak tedy zajistit, aby byl prodej úspěšný? Často používám přirovnání k nemovitostem.
Řekněme, že jste před 15 lety koupili krásný byt v centru Prahy za velmi výhodnou cenu. Pokud se takový byt dnes rozhodnete prodat, bude při rozumně stanovené ceně prodej snadný. Prodáte jej rychle a se ziskem.
S diamanty je to podobné. V uvedeném příkladu jsou skryta 3 základní pravidla, která ovlivní následný prodej. Jedná o základní principy, které jsou ovšem u diamantů často opomíjeny. Jedná se o:
1) Časový horizont
Pokud si myslíte, že koupíte diamant (nebo drahý kámen obecně) a za 5 let jej se ziskem prodáte, musím vás zklamat. Cena vašeho diamantu sice vzroste, ale ne natolik, aby byl prodej ziskový. Výjimku tvoři velmi vzácné kameny, nebo pokud jste udělali opravdu výhodný nákup. Příkladem může být 3.17 ct diamant barvy Fancy Intense Blue, který se v roce 2006 vydražil v aukci za 1 milion USD. V roce 2011 byl ten samý diamant znovu vydražen v aukci za cenu 2,3 milionu USD. Aukce lze dohledat na stránkách aukční síně Christie’s. V závislosti na dalších zmíněných podmínkách počítejte s minimálním časovým horizontem 10 let.
2) Kvalita kamene
Stejně jako v příkladu s nemovitostí (cíleně jsem zmínil „krásný byt v centru Prahy“), tak i u kupovaného kamene záleží na parametrech. Nyní nemám na mysli parametry ve vztahu k ceně ale parametry obecně. Jak se můžete dočíst v sekci Vzdělávání, diamanty mají mnoho parametrů (barva, čistota, brus, …). Tyto parametry mají vliv i na zhodnocení a likviditu. Vyhýbejte se diamantům s nízkým hodnocením čistoty a upraveným diamantům. Dávejte přednost menšímu množství větších diamantů před portfoliem malých kamenů. Vždy vyžadujete kvalitní certifikát (nejlépe GIA). Zajímejte se o barevné (fancy) diamanty. Jsou vzácnější a vhodně zvolený kámen nabídne vyšší zhodnocení, než bílý diamant.
3) Kupní cena
Mnoho klientů kupujících zaplatí za diamant mnohem víc, než je jeho skutečná hodnota. Pokud se necháte „napálit“, může být cena i dvojnásobná. V lepším případě je to kolem 30-50%. Mnoho prodejců využívá neznalosti kupujících. Více než o neznalost jde ale o nezájem kupujících. Mnoho klientů se zajímá o diamant jako takový. O jeho parametry, zhodnoceni, ale nikoliv o jeho reálnou cenu v dané chvíli. Klientům vždy vysvětluji, jak jsem došel k ceně prodávaného kamene. Ukazuji srovnání cen podobných kamenů s konkurencí a někdy trvá měsíce, než pro svého klienta seženu opravdu výhodnou investici. Je povinnost prodejce prokázat svému klientovi, že cena je opravdu výhodná.
Pokud z jakéhokoliv důvodu váš kámen nesplňuje některý z výše uvedených bodů, počítejte s komplikacemi při prodeji. Tím mám na mysli nižší prodejní cenu.
Jaké máte možnosti prodeje ať při splnění nebo nesplnění výše uvedených podmínek:
Přímý prodej (internet, inzerce, známí)
Kámen můžete inzerovat na aukčních portálech (např. aukro.cz nebo ebay.com), anebo inzertních portálech. Inzerce nemusí být pouze internetová, ale i tištěná. Existuje spousta internetových fór, kde můžete kámen nabízet. Vůbec nejlepším způsobem je prodej známým. Víte o někom, kdo má volné peníze na investování a kámen by ocenil? Nebojte se mu váš kámen nabídnout. Pokud budete nabízet kámen lidem bez předchozích zkušeností a znalostí, neočekávejte vždy kladné reakce. Při prodeji známému doporučuji vždy využít nezávislého odhadce, který vám kámen ocení. Mnoho přátelství už bylo zničeno díky nedorozumění.
Pokud k prodeji použijete internet, mějte na paměti, že lidé na internetu hledají výhodné nabídky. Neočekávejte, že se někdo zachová impulzivně a zaplatí vám plnou retailovou cenu. K vaší nabídce přiložte vždy kopii certifikátu a odpovídající, kvalitní fotky.
Velmi důležité: Pokud se rozhodnete prodat kámen přímo a sami, buďte vždy velice opatrní. Obzvláště při prodeji lidem, které neznáte. Scházejte se na veřejných místech, nedávejte své adresy, dbejte na svou bezpečnost, dávejte pozor na platby v hotovosti a vždy hlídejte váš kámen, pokud ho někomu dáte k prohlédnutí.
Prodej v komisi nebo aukci
Pro určité typy kamenů je tohle ideální způsob, jak z prodeje vytěžit maximum. Jsou 3 základní způsoby – komisní prodej v kamenném obchodě klenotníka, prodej přes internetové stránky klenotníka nebo prodej v aukci. Klenotnictví většinou účtují nižší poplatky a mohou vám zajistit lepší prodejní cenu. Prodej ale může trvat dlouho. Když máte štěstí, můžou to být dny. V opačném případě i měsíce. Aukce sice mají fixní datu pořádání, ale účtující množství poplatků a to i v případě, že se vše věc neprodá.
Pokud se rozhodnete pro tento typ prodeje, vždy si dohodněte podmínky. Částku, kterou ve finále obdržíte a jak dlouho se bude kámen nabízet. Jakým způsobem a kdy dostanete zaplaceno, když se prodej uskuteční. Co se stane, pokud se kámen nepodaří prodat atd. Při komisním prodeji musíte vědět, komu kámen svěřujete a že o něj nepřijdete.
Přímý prodej obchodníkovi s kameny
Na internetu není problém najít spoustu firem, které se zabývají obchodem s diamanty a drahými kameny. Můžete hledat v česku, ale i v zahraničí. Jistotou jsou třeba belgické Antverpy. Prodej obchodníkovi má smysl, pokud potřebujete rychle peníze nebo nechcete kámen nechávat v komisi a řešit prodej. Od obchodníka dostanete zaplaceno okamžitě a o víc se nestaráte. Počítejte s tím, že obchodník na váš kámen s největší pravděpodobností nemá kupce a nákup je pro něj neočekáváným výdajem (nejen za kámen, ale i další výdaje spojené s následným prodejem). Pokud vám udělá nízkou nabídku, nebuďte uraženi. Je to obchod a kupující vás bude zkoušet. I když budete s cenou spokojeni, neříkejte ano, dokud si nevyjasníte veškeré (hlavně platební) podmínky.
Garantovaný zpětný odkup
Domluvte se se svým obchodníkem na podmínkách zpětného odkupu. Nechte si podmínky smluvně ošetřit. Smlouva by měla obsahovat údaje o tom, kdy můžete nejdříve zpětného odkupu využít a jaká bude jeho výše. Většina prodejců se bude vymlouvat a nebude chtít na tyto podmínky přistoupit. Stůjte si za svým. Zvláště když děláte větší nákup.
Závěrem
U prodeje diamantu a obecně drahého kamenu vždy závisí na tom, co máte a co od toho očekáváte. Abyste přesně věděli hodnotu vašeho kamene, nechte si jej vždy ocenit. Pokud se jedná o dražší kámen, zeptejte se na odhad ceny více lidí. Než kámen nabídnete obchodníkovi k odkupu, zeptejte se ho, za kolik by vám stejný kámen prodal on (nesmí poznat, že kámen máte nebo mu jej chcete nabídnout). Uděláte si tak lepší představu o ceně. Připravte se, že každý, kdo kámen bude chtít koupit, jej první bude chtít vidět. Je to běžná věc, ale i tak buďte velmi opatrní. Nezapomínejte, že ve vědění je síla. Čím více víte o svém kameni, tím více vám to pomůže s prodejem.